lördag 8 oktober 2011

Bakdag

Var uppe tidigt denna morgon och gick med hundarna. Härlig höstdag! Mycket bättre med frisk kall luft än den kvava luft som var förra helgen...
Gustav var oxå uppe tidigt ( för att vara han...) för han skulle på domarutbildning, Ludvig sov hos flickvännen och Victor vaknade till tidigt så jag kunde köra igång assistenten direkt efter frukosten för att baka.
Har gjort ett storbak med flätade bröd, grötbullar, succékaka och småkakor! 
Har inte bara bakat till oss utan till svärmor oxå som varit dålig och inlagd på sjukhus.

Succékakan är ett bra tips om man ska ha många gäster söt och go, räcker till många för den är så mäktig :). Kommer recept senare.....


BULLHAV!

Skönt att ha en stor köksö för jag behöver mycket plats när jag fejar i köket :)
Min man lagar mycket mat här hemma och han är så duktig på att hålla rent under tiden så när han är färdig så är diskbänken ren. Det har jag inte lärt mig riktigt.....


Nu ska jag ta tag i all disk innan det bär av till Sapa Arena där det är premiärmatch! Ingen av våra killar spelar utan det är J 20 som har match men det är kompisar till Ludde så det är kul att se ändå.


Hörs senare!







Matchen vanns av Boro´s J 20 med 7 - 5. Kul!
Var sedan och lämnade bröd, bullar och kakor till svärmor och svärfar. De vill gärna ha hembakat, det blir ju inte samma med köpt fikabröd.

Gick min andra promenad med hundarna och fick sen jättegod mat som min man hade lagat när jag var ute på promenaden. Nu blir det lite efterrätt med kakan jag bakade.
Här kommer receptet:


Succékaka:   
     (Till en långpanna)

300 g smör
4,5 dl socker
3 ägg
1,5 dl kakao
3 dl mjöl
6 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull, ta den av värmen och rör ner socker och ägg. Blanda kakao, mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Rör ner mjölblandningen i kastrullen. Bred smeten i en långpanna med smort smörpapper. Grädda i 175 grader, 15 - 20 min. Vänd kakan upp och ner på smörpapper på en plåt eller bricka dra försiktigt bort det andra pappret.

Glasyr:

3 dl grädde
3 dl socker
3 msk sirap
150 g blockchoklad¨
150 g smör

100 g flagad mandel

Blanda grädde, socker, sirap och blockchokladen (i bitar) i en kastrull. Låt koka under omrörning tills glasyren tjocknar och chokladen har smält, ca 15 min. Ta kastrullen av värmen och vispa ner smöret i klickar. Bred glasyren över kakan och strö över flagad mandel. Låt kakan kallna i kylen och skär den sen i rutor. 



Nu blir det filmtajm!
Kram Suss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar