torsdag 10 juli 2014

Vardagsbröd







En favorit när det gäller bröd här hemma är grötbullar.
Jag brukar blanda i grovt rågmjöl och linfrön också för att de ska bli något grövre men receptet har du här:

5 dl vatten
3 dl havregryn (eller fiberhavregryn)
kruskakli

100 g smält smör
100 g jäst
5 dl mjölk
1,5 dl sirap
ca 1,5 kg rågsikt

Koka upp vatten, havregryn och kruskakli till en gröt.
Smula ner jästen i en degbunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt grötblandningen, sirap och mjöl, arbeta degen tills den blir blank och smidig.

Kavla ut degen. Gör runda bullar med ett glas.
Jäses i ca 45 min.
Grädda i 225 grader ca 8 - 10 min.



Rågbröd och flätade bröd.
Andra favoriter. Hojta till om ni vill ha recept på dessa.


Ytterligare en underbar dag har vi haft här. Och dagarna går fort fast jag är ledig och inte mycket gör. Snart fredag och första semesterveckan har redan gått.
Men nu ser vi fram emot resan. På söndag bär det av. Mot Turkiet. Och en förhoppningsvis härlig vecka där.
Så imorgon blir det mer gjort här hemma. Då ska jag tvätta och börja plocka fram mina kläder. Och handla det sista som saknas. 


Ha en skön torsdagskväll!
Kram kram




12 kommentarer:

  1. Åh,så gottit - Tack för receptet!
    Wooooohoo...Ha det riktigt gott i fina Turkiet/Kram

    SvaraRadera
  2. En resa till Turkiet, det låter inte fy skam! Ljvligt att ha det o se fram emot även om det räcker till o blir över med värme här hemma just nu. Vi har ju långt kvar men jag njuter liiite av att längta

    SvaraRadera
  3. Gillar bullar som inte tar hela dagen att göra. Ser superglidare ut. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. MMM så gott, det finns inget godare än nybakat. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Grötbullarna ser kanongoda ut, spar receptet u min matmapp och vid eventuellt dåligt väder under min kommande semester så kommer jag att boka dessa grötbullar.
    Sv: Jag hoppas att den Kaneliga rabarberkakan blir god eftersom det är första gången jag bakar den och ska bjuda kollegorna.

    SvaraRadera
  6. Så gott de lät :) jag är sämst på brödbaket haha :D

    SvaraRadera
  7. Det där låter som att det skulle kunna vara nåt i min smak!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Åh så härligt att komma iväg på semester. Blir det samma ställe som tidigare i år? Vi ger oss iväg i augusti, så vi har några veckor kvar att njuta av här hemma. Kram Camilla

    SvaraRadera
  9. Jag bakar allt mitt bröd, så jag sparar detta receptet! TACK!
    Så härligt med lite miljöombyte, även om det är varmt här så är det skönt att komma bort

    Trevlig helg och resa
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Mums alltså! Önskar att någon kunde baka till mig hehe! Själv har jag inte riktigt tid just nu.

    Turkiet låter toppenhärligt, inte många dagar kvar!

    Kram malin

    SvaraRadera
  11. Hej svejs! Jag skulle jättegärna vilja ha recepten på både flätat bröd och rågbröd......lägg ut vid tillfälle så blir jag glad! :) Ha en skön semester! Från Cia i Lund

    SvaraRadera