måndag 7 december 2015

Ett middagstips





Tillbringade morgonen i köket. Förberedde för middagen. Blev klar på jobbet ett tag i dag men minstingen var hemma tidigare så allt hade kommit in i ugnen när jag kom hem. Bara kycklingen kvar och sen blir det middag. 
Idag blir det grillad kyckling, sötpotatis och rotfrukter. En favorit hos mig.



En annan god kycklingrätt (med lite mer godsaker...) åt vi i helgen.
Denna kycklinggratäng.


Kycklinggratäng
Ca 900 gram kyckling
Dela kycklingen i bitar. Stek och krydda den och lägg i en smord ugnsfast form. 
Bryn en skivad purjolök och en röd paprika i bitar. Häll detta över kycklingen.
Blanda 2 dl creme fraiche, 3 dl grädde, 1 burk philadelfia ost, 2 grönsaksbuljongtärningar, 1 dl mango chutney och 1 tsk sambal oelek. Låt detta koka upp och häll över det andra.

Lägg eventuellt riven ost över och gratinera i 225 grader i ca 10 min,


Vi gjorde så klart dubbel sats av detta i en långpanna.


Ett gympass först innan jag äter min middag och fixar några vardagsbestyr innan kvällens avkoppling.
Själv hemma för mannen är på turné i Stockholm med sitt jobb. Men sönerna och vovvarna är ju hemma hos mig förstås. 

Veckan är igång!
KRAM




12 kommentarer:

  1. Lät gott. Skall testas!
    Alltid svårt att hitta på nya maträtter när veckan ska planeras så det tas tacksamt emot :-)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. Jaa du, veckorna går fort...redan måndag kväll !
    Tack för receptet...kyckling är gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Dagens låter supergott och helgens ser ju hur gott ut som helst. Jag som älskar kyckling, skulle kunna äta det sju dagar i veckan. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Tack för middagstips det uppskattas, får göra den utan paprika för det tål jag inte.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Bra tips om middagar. Kyckling är ju verkligen gott. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det där lät ju supergott. :-) Gillar verkligen kycklingrätter som lagar i ugnen, är så smidigt. Kramizz o ha en skön kväll/ Laila

    SvaraRadera
  7. Låter som ett supergott och enkelt alternativ. Detta måste provas. Kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Låter supergott. Ny recept behövs alltid. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Mums så gott det lät!
    Jag gillar också att piffa med stjärnor i juletid. Så synd att Helga ändrade dina planer :(
    Men mysigt att piggas upp med besök av sonen plus flickvän :)
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  10. Men så gott det såg ut!!! Nu blev jag hungrig igen.. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen. Har skrivit en följdfråga på din kommentar hos mig ang. fibro, om du skule vilja svara?! :-)

      Radera
  11. mmmm men va gott det där lät

    SvaraRadera