tisdag 10 januari 2017

Saffranskladdkaka och julklapp






Under jultiden har jag bakat en typisk jul kaka. Saffranskladdkaka. 
Synd att man bara använder saffran under den här tiden för det är väldigt gott. Här hemma har vi fortfarande saffransbullar och av denna kladdkakan i frysen men saffran kan ju faktiskt ätas året om.
Denna kakan är väldigt smidig att göra och mycket god.

Det nya tårtfatet har jag fått av mina söner! Så nu har jag ett både här hemma och ett i stugan.



SAFFRANSKLADDKAKA:
100 g smör
0,5 g saffran
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Smält smöret i en kastrull, ta kastrullen från plattan . Rör ner saffranet. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg ner dem i smöret, rör om så att chokladen smälter.
Blanda ägg och socker i en skål. Rör ner smörblandningen och vänd ner mjölet. Häll smeten i formen.
Grädda kakan mitt i ugnen ca 20 minuter.
Låt svalna i formen på galler. Låt kakan bli ordentligt kall innan den serveras. Servera den gärna med hallon och vispad grädde. 


Idag har jag varit ledig på eftermiddagen. Jag har varit på ett nytt läkarbesök. Idag var det ett återbesök hos ögonläkaren efter den sista operationen jag gjorde. Det tar ungefär en timme att åka till Värnamo härifrån och besöket tog fem minuter! Kändes ganska onödigt att sitta i bilen så lång tid för den stunden.... 
Men nu blir det inga fler besök där med ögonen. Om det inte blir nåt krångel förstås.

Har hunnit med tre skogsrundor redan så nu ska jag städa av här uppe innan jag fortsätter med städningen nere i förrådet. Jag fattar inte varför man sparar så mycket!? Jag kan få dåligt samvete när jag ska göra mig av med vissa saker så då ställer jag det i förrådet istället fast jag vet att saken inte kommer användas igen....
Sparar ni på mycket saker?

Ha en fin tisdagskväll!
K R A M





3 kommentarer:

  1. Den är så god, jag smakade den första gången nu innan jul, när en kollega bakat. Vilket fint kakfat du har.
    Japp, jag gör precis som dig, får dåligt samvete när vissa grejer ska slängas så då hamnar de i matkällaren eller på vinden. Jag behöver slänga jättemycket.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vansinnigt gott med saffranskladdkaka ;) kram

    SvaraRadera